Katholiek

De nieuwe baas van het "katholiek" onderwijs weet :

'Ik denk niet dat er een nood bestaat om het onderwijs katholieker te maken, maar ik ben er wel van overtuigd dat het katholiek onderwijs een toekomst heeft. Het is niet nodig de eigen identiteit af te bouwen om deel te nemen aan de dialoog in een plurale wereld.'

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140109_063.

De man heeft natuurlijk recht op zijn mening. Maar heeft het katholiek onderwijs nog een eigen identiteit ? Indien het katholiek onderwijs niet specifiek en doelgericht de waarden van het katholicisme uitdraagt zie ik geen enkel verschil met het gemeenschapsonderwijs. Dan kan het onderwijs in één organisatie worden ondergebracht.

En over het uitdragen van waarden gesproken. Ik las dat het katholiek onderwijs nog altijd een "marktaandeel" van 70 % heeft. Ga eens kijken naar de gesloten of half lege  kerken op zondag. Ofwel zat het katholiek onderwijs waarin ik ben opgegroeid totaal verkeerd en zit het nu op het goede pad, ofwel ...

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Maar ja, ik ben licht conservatief, nogal traditioneel, en dus zeer waarschijnlijk achterlijk. Voila, nu moet niemand anders het nog schrijven !