Vergeetachtigheid

"Als we ouderdomskwaaltjes denken, voert vergeetachtigheid dikwijls de lijst aan. Namen, plaatsen, voorwerpen: het begint bij 60-plussers allemaal wat langer te duren voor ze op de juiste woord komen. Daardoor geloven we allemaal dat onze hersenen met de tijd almaar minder efficiënt worden. Een idee dat wordt bevestigd door het feit dat jonge volwassenen beter scoren op klassieke verstandelijke testen dan oudere volwassenen.

Toch hoeft dat niet te stroken met de realiteit. Volgens onderzoekers van de universiteit van Tübingen takelt de capaciteit van ons brein op zich niet af, maar moet het brein almaar meer informatie doorploegen voor het bij het juiste woord arriveert. Dat vertraagt onze reactie aanzienlijk. Op die manier worden we gehinderd door de vele herinneringen die we in een mensenleven opdoen, en niet door de verminderde werking van de hersenen zelf."

Lees : http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/ouderen-zijn-niet-vergeetachtig-ze-weten-gewoon-te-veel/article-normal-125285.html.

Uit eigen ervaring zou ik zeggen dat die conclusie pure horse manure is. Sedert een paar jaar is alle structuur uit mijn geheugen verdwenen. Vandaag al ben ik vergeten wat gisteren gebeurde, en wat tien of twintig jaar gebeurde is verdwenen in de mist der tijden. Ze mogen in Tübingen beweren wat ze willen. Ik weet wat ik ervaar.

Nè !

No comments: