Ollands

Ik ben vanmorgen bijna van mijn stoel gevallen. Ik heb in mijn carrière behoorlijk wat contacten gehad met Nederlanders en met Ollanders, en veel karnemelk (ik zou schrijven botermelk) gedronken, maar dit wist ik niet :

"Het meest frappante dat ik geleerd heb de voorbije weken is de grote verwarring rond het woord voormiddag. In heel mijn Vlaamse leven, en bij iedereen met wie ik ooit gesproken heb, wijst voormiddag op de uren ergens tussen 9 en 12. Voor de middag. Dat leek me ook compleet normaal. (Of volledig normaal, zoals ik hier zou moeten zeggen). Voor Nederlanders, en hou je vast, ik verzin dit niet, is de voormiddag het eerste deel van de namiddag, van 12 tot 14u dus. Echt waar, ik heb het zelfs opgezocht, want ik geloofde die ene Nederlander die het me probeerde uit te leggen gewoon niet."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/blede_20140116_001.

Ollands is inderdaad een vreemde taal, en ollanders zijn vreemde mensen, ik zou bijna schrijven kwibussen, ja zelfs ambetanterikken.

No comments: