21 april 1913

Ik blader toevallig in mijn agenda :

vandaag 104 jaar geleden werd mijn moeder's oudste broer Kamiel Neukermans geboren te Okegem. Ik heb deze zeer vrome man die medestichter was van de KAJ in Okegem nooit gekend.

Hij overleed op 10 mei 1936 aan de gevolgen van een ongeluk tijdens zijn legerdienst. Bij een maneuver met een stalen balk die hem midden in de borst raakte kwam hij in de ijskoude Maas terecht en verdronk bijna. Dit door het leger onverzorgde of verwaarloosde ongeluk resulteerde in de indertijd zo gevreesde TBC.

Hij verbleef  vele maanden in een insituut in Lustin, maar zijn gezondheid bleef zwak  en kort na zijn terugkeer naar huis overleed hij nadat hij zich op een  koude dag onvoldoende "ingebusseld" buiten waagde, hij herviel en overleed kort nadien. Dit is een verhaal dat mijn moeder ons o zo dikwijls verteld heeft. Hij heeft wel het geluk gekend naar Lourdes Frankrijk te kunnen reizen. In de jaren dertig was dat nog een soort "expeditie". Ik moet nog ergens een foto hebben waarop hij poseert op de esplanade voor de basiliek.

Twee jaar voordien was zijn broer Paul Joannes Neukermans, naar wie ik genoemd ben, een paar dagen na zijn veertiende verjaardag overleden aan hersenvliesontsteking. Hij was "wise beyond his years" zoals ik eerder al verteld heb. Hij was het vierde kind en de derde zoon van mijn grootouders. Ook over hem spraken de drie overlevende kinderen uit het gezin van mijn grootouders met de grootste liefde en respect.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Mijn grootvader Cis, die véél te vroeg weduwnaar werd, was een vaste bezoeker van Lourdes Oostakker ; hij bezocht ons zeer regelmatig in Gent en 's namiddags stond Oostakker op zijn programma tot aan zijn overlijden in 1961.