Kathedraal van Chartres

Ik heb dit hoogtepunt van de gothiek meerdere malen bezocht.

Deze morgen zag ik toevallig een stuk van een pontificale mis die uit deze kathedraal werd uitgezonden. Ik kon mijn oren niet geloven toen ik hoorde dat het om Chartres ging, want in plaats van donkergrijsvuile oppervlakken  zag ik een bijna lichtend blank schip. Ik bleef dan ook kijken tot de bevestiging kwam :  Chartres wordt volledig gerestaureerd. Het vuil van de eeuwen werd verwijderd ; het schip werd grondig gereinigd en geretoucheerd en de kathedraal is zo goed als onherkenbaar geworden ...

De wereldberoemde glasramen die voor de restauratie bijna uit de donkere muren sprongen en zo de aandacht opzogen verdwijnen nu bijna in een oplichtend geheel.

Naar het schijnt heeft de restauratie niet enkel lovende commentaren ontlokt.

Zie o.a. http://immobilier.lefigaro.fr/article/la-cathedrale-de-chartres-serait-trop-blanche-apres-sa-restauration_768faefa-6d8d-11e5-8837-02602789dec7/ en http://www.cathedrale-chartres.org/fr/restauration-les-travaux,32.html.

Zelf weet ik niet goed wat ik er van moet denken : we zijn die grijze, vuile muren en pilaren van onze eeuwenoude monumenten zodanig gewoon dat we denken dat ze altijd zo geweest zijn.

Hopelijk raak ik er ooit nog eens om mijn mening ter plaatse te kunnen (her)vormen.

(Office de Tourisme de Chartres)

No comments: