September eleven 2001.

"Memotv, een programma van Canvas, zendt vanavond de extra journaals van de aanslagen op 11 september 2001 nog eens uit, goed voor 4 uur televisie. De kijkers van het programma mochten zelf suggesties doen."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20130910_00734234.

Ik was enkele maanden op pensioen en weet nog dat ik toevallig langs CNN zapte en zo vernam dat de slachting van 9.11 aan de gang was. Ik zag het vliegtuig in de tweede Trade World Center toren vliegen. Enkele jaren voordien had ik nog op het hoogste toegankelijke terras van een van die torens gestaan. Ik geloofde eerst niet wat ik zag.

Ik belde een oud collega op die onmiddellijk zei dat de derde wereldoorlog begonnen was. Het is het grootste drama dat ik ooit rechtstreeks op tv heb kunnen volgen. Sommige beelden staan voor goed in mijn geheugen gebrand : de springende mensen, de instortende torens, de dikke stofwolken, de ronddwarrellende papieren, de verwrongen metalen skeletten, en de rook die dagenlang over de stad hing. ...

Ik herinner mij vooral de uitzonderlijke moed en grootheid van eerst nogal gedesorganiseerde maar nadien super efficiënte acties van politie, brandweer en andere hulpdiensten en van de familie van de slachtoffers. Bovenmenselijke grootheid in diepe rouw.

Ik heb uren aan de tv geplakt gezeten en was er ook de volgende dagen niet van weg te slaan.

Maar ik meen mij te herinneren dat de VRT - niet voor de eerste keer -  een van de laatste zenders was die er achter kwam dat er zich in New York City een historisch drama afspeelde : voor de eerste keer werden de VS op hun eigen grondgebied aangevallen en het duurde blijkbaar even voor de VRT zijn programma's daar kon op afstemmen.

Ze zijn daar in Brussel nooit van de rapste geweest, behalve misschien wanneer het wielerkoersen of voetbalmatches betreft.

1 comment:

Anonymous said...

Een staat die zo iets heeft meegemaakt zou toch wel zéér diep mogen nadenken voor hij beslist de Syriërs op een mini versie te trakteren.