2 december

Op 2 december 1973, nu weeral veertig jaar geleden, overleed  Rosalia Margaretha Ravijst, de laatste van mijn grootouders, in het UZ te Gent. Ze werd geboren te Meerbeke op 20 maart 1892.

Twintig jaar en twee dagen voordien, op 4 december 1953, was haar man, mijn grootvader Pieter Jozef Timmermans te Ninove overleden. Hij was geboren te Meerbeke op 18 augustus 1886.

Eigenaardig genoeg heb ik meer specifieke herinneringen aan het overlijden van mijn peter dan van mijn grootmoeder. Hij was mijn tweede groot verlies na mijn moeder's moeder die al in 1949 overleed.

Ook op 2 december, maar in 1888, overleed de grootvader van mijn moeder's moeder, dus mijn betovergrootvader Franciscus Muylaert te Denderhoutem. Hij werd geboren in Nieuwerkerken op 28 november 1818 en was de tweede echtgenoot van Coleta Vlaeminck (Denderhoutem 1813 - 1891).

No comments: