Peter Okegem

Vandaag zou een van de mensen die een grote en diepe invloed op mijn leven gehad hebben 127 jaar geworden zijn.

Mijn grootvader Joannes Franciscus Neukermans werd te Okegem geboren op 24 december 1886 als derde in een gezin van tien kinderen. Hij was een zoon van Hermilianus (Okegem 1855 - 1932), de kloefkapper, en Clementina Broeckaert (Okegem 1858 - 1939).

Hij overleed in Aalst Mijlbeek op 1 juli 1961, maar werd als laatste begraven op het oud kerkhof rond de kerk van Okegem, met als  gevolg dat zijn graf al lang verdwenen is onder een parking. Auto's zijn inderdaad belangrijker dan onze geliefde doden. Alhoewel er nu toch een tegenbeweging is : het oud kerkhof van Meerbeke (waar mijn  andere grootouders liggen) moest ook eerst verdwijnen maar zal nu toch bewaard worden. Voor Okegem is het te laat ...

Ik schreef reeds eerder meerdere malen over zijn levensloop. Zijn leven ging niet over rozen, maar zolang hij leefde is hij altijd een grote steun en toeverlaat geweest ; en nu, na zoveel jaren blijft hij nog altijd een groot voorbeeld. Een eenvoudige man die met hart en ziel zijn plicht deed.

Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik niet aan hem denk.


Mijn grootvader - met zijn bijna onafscheidelijke pijp - en zijn echtgenote, mijn meter Maria Antonia De Vidts (Pamel 1885 - Okegem 1949).

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Ik denk dat ik het vroeger al geschreven heb. Ik rijd praktisch niet meer met de wagen, maar ik zou vroeger nog liever een kilometer te voet gegaan zijn dan dat ik mijn blikken doos op de graven van mijn voorouders zou geparkeerd hebben !