Eerlijke handel

Naar het schijnt is vandaag 18 mei opnieuw de Internationale Dag van de Eerlijke Handel.

Lees onder andere : http://www.knack.be/opinie/columns/arne-schollaert-oxfam/u-betaalt-te-veel/opinie-4000303090238.htm.

Ik heb al geschreven wat ik denk over het nut van de dag van dit en de dag van dat.

Maar voor deze dag heb ik nog een bijkomende bedenking : eerlijke handel ? Bijna een contradictio in terminis ... OK, ik weet dat ik deze keer schromelijk overdrijf en vele kleine handelaars onrecht aandoe. Maar voor de grote internationale handelsstromen zit ik niet ver naast de waarheid denk ik.

En het ergste is dat de grote multinationals het systeem vanuit hun bijna onbeperkte macht zodanig bewerkt hebben dat de meeste mensen het systeem perfect aanvaardbaar vinden.

No comments: