Ravijts

De gedeeltelijke toegankelijkheid van de parochieregisters en de burgerlijke stand die door het Rijksarchief op internet gezet werden heeft al vruchten gedragen.

Omdat ik door omstandigheden het archief niet meer kon bezoeken "zat" ik al jaren "geblokkeerd" op de overgrootvader van mijn vader's moeder.

Ik trek nu de lijn zoals ik die gevonden heb. Recente gegevens ontbreken omdat alle relevante delen van de burgerlijke stand nog niet beschikbaar zijn op internet, of omdat ik de laatste komma nog niet heb opgezocht.
  • Rosalia Margaretha Ravijst (Meerbeke 1892 - 1973) * Pieter Jozef Timmermans (Meerbeke 1886 - 1953)
  • Petrus Joannes Ravijts (Nieuwenhove 1861 - Meerbeke 1944) * Joanna Maria De Schepper (Meerbeke 1864 - 1926)
  • Rosalia Ravijts (Nieuwenhove 1839 - Tollembeek na 1901)
  • Joannes Baptist Ravijts (? ca 1810 - Nieuwenhove 1868) * Joanna Catherina Devits (? ca 1810 - Nieuwenhove na 1874)
  • Franciscus Ravijts (Asse 1755 - ?) * Joanna Maria D'Hauwer (Waarbeke 1777 - ?). Franciscus was drie maal getrouwd, twee maal in Viane, de derde maal in Waarbeke - Joanna Maria was zijn derde vrouw.
  • Petrus Ravijts (Ternat 1733 -?) * Anna Wouters (? - ?) - dit paar had 10 kinderen in Asse.
  • Joannes Ravijts (Ternat 1690 - 1742) * Anna De Buyst (? - Ternat 1737)
  • Judocus Ravijts (Ninove 1655 - Merchtem 1698) * Anna Steenackers (Merchtem 1657 - 1710).
De voorlaatste link is onzeker, maar niet onwaarschijnlijk. Maar ook in de andere mogelijke hypothese gaat de lijn terug op Judocus.

Overigens verandert de familienaam soms tot 3 - 4 maal in één leven (Ravats, een enkele keer Ravache, Ravets, Revets, Ravijst, Ravyts, Ravijts, Raveyts, Raveydts, Ravydts  en zo voort).

Maar ik denk dat de oude familielegende dat mijn grootmoeder afstamde van een Franse soldaat van Napoleon die hier was blijven "plakken" nu voorgoed ontkracht mag heten.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Ik heb ook de geboorteacte van Judocus gevonden maar kan noch de naam van de vader, noch de naam van de moeder ontcijferen.