Proeve

Ik  heb MyHeritage even geprobeerd. Mede omdat de heemkring Gooik met dat programma werkt. Maar ik blijf behoorlijk wantrouwig.

Ik heb het stamboomprogramma Family Tree Builder (gratis versie) gedownload en mijn ouders, grootouders en overgrootouders ingevoerd. Ik verkies nog altijd Alfaer  voor de invoer van gegevens, maar de presentatiemogelijkheden van MyHeritage lijken oneindig veel groter.

Overigens biedt de MyHeritage site zelf zeer performante en eigenlijk nogal spectaculaire tools om gemeenschappelijke gegevens met andere stambomen te vinden. Een zeer belangrijk aspect dat ik in andere door mij gebruikte programma's zoals bij voorbeeld Geneanet niet ken.

Maar ik blijf wantrouwig ; ik heb mijn zelf ingevoerde gegevens niet gelinkt aan mijn site op MyHeritage - dat kan met één instelling, maar dan is het hek van de dam : zolang ik geen beter inzicht heb in wat er allemaal mee gebeurt geef ik die data niet vrij. Ik kan overigens voor specifieke personen checken of die al ergens in de enorme database van MyHeritage zitten of niet zonder mijn eigen stamboom op de website vrij te geven.

Ik ben wel uitgenodigd door een naamgenoot en een zeer verre verwant - de verwantschap gaat terug op de eerste Timmermans in mijn stamboom, Franciscus, die in de 17e eeuw in Gooik leefde. Die heer gebruikt het  het programma al langer. Wanneer ik langs zijn site in de stamboom klim vind ik familieverbanden die betrekking hebben op mij ; niet op hem. Dat lijkt mij nogal eigenaardig.

All in all lijkt het programma te veel op het door mij als de pest gemeden Facebook. Er gebeuren te veel dingen waarvan ik niet begrijp wat er gebeurt. Een enorme zwarte doos maar wel met mogelijks spectaculaire resultaten.

Een deel van MyHeritage is gratis ; maar vele gegevens zijn betalend en niet echt spotgoedkoop.

Wordt vervolgd.

No comments: