Onderwijs

“Wil het katholiek onder­wijs nog enig bestaan­srecht hebben, dan zal de katholiciteit alleszins als een dienst aan de wereld, los van per­soon­lijke geloofsover­tuigin­gen en vooraf­gaand aan het vak zicht­baar moeten zijn in het geheel van het school­pro­ject”. Dat stelt Tom Jacob, stafmedew­erker chris­telijke iden­titeit van de Katholieke Hogeschool Lim­burg, deze week in het chris­telijk opinie­week­blad Ter­tio.

Wil het katholiek onder­wijs zijn bevri­j­dende opdracht ern­stig nemen, dan zal het jon­geren bevri­j­den van de tiran­nie van een neolib­er­aal presta­tiedenken, dat vooral economisch suc­ces halen als het ultieme doel voorop­stelt. Dan zal het jon­geren de ruimte geven te groeien als mens, inzichten en ken­nis op te doen die vaak nut­teloos lijken, maar die hen uitrusten met een per­spec­tief dat hen doet uit­sti­j­gen boven de waan van de dag. Dan zal het van de school een vri­j­plaats maken waarin jon­geren leren reflecteren over de wereld in al zijn com­plex­iteit en diepte, zodat de jon­geren van van­daag ook werke­lijk de vernieuw­ers van mor­gen kun­nen zijn. Al de rest is een doekje voor het bloe­den.’, aldus Jacobs.

Lees : http://www.rorate.com/vnieuws/index.php/73990-katholiek-onderwijs-eindigt-niet-bij-vak-godsdienst.

Jongeren bevrijden van het neoliberaal prestatiedenken ? Bravo ! Maar het politiek correct gemeenschapsdenken is minstens even gevaarlijk.

En wat is nog specifiek katholiek aan dat wollig betoog ?

Wanneer ik zo iets lees dan vrees ik, nee, dan weet ik dat het te laat is, dat het onherroepelijk te laat is.

No comments: