Yosemite

"Hoeveel menselijke activiteit kan je nog toelaten in een natuurgebied dat ook nog eens een populaire toeristische bestemming is, met name Yosemite National Park? Daarover buigt The National Park Service, het federale agentschap dat de Amerikaanse nationale parken beheert, zich. Met het obligatoire parlementaire en juridische gekissebis tot gevolg. ...

Voor zover nu bekend is, zou met dat plan de toegang voor de jaarlijks zowat vier miljoen toeristen tot de schilderachtige Yosemite-vallei in elk geval stevig worden hertekend. Zo zou het plan meer dan 80 hectare grasland herstellen, de verkeersopstoppingen inperken en het transport reorganiseren. Eén van de maatregelen is om alle huurfaciliteiten voor fietsen, paarden en rafting te sluiten, evenals de zwembaden, de ijsbaan en de brug."

Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1682354/2013/08/06/Heisa-over-plan-om-aantal-bezoekers-Yosemite-in-te-perken.dhtml.

Het probleem wordt waarschijnlijk mede veroorzaakt doordat het enorme aantal bezoekers op een klein deeltje van het park ontvangen worden.

Yosemite is (een van) de meest onvergetelijke streken die ik ooit bezocht heb ; en het is ook de enige plaats in de US waar ik ooit een fiets gehuurd heb.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Ik ben vergeten hoe dikwijls ik in de US geweest ben ; dat zal wel rond de twintig keer draaien.

Het eerste dat een toerist of een zakkenman ter plaatse doet is een auto huren.

Ik zal wel een van de grote uitzonderingen zijn die in de US nooit ofte nimmer een auto gehuurd hebben !