Branden

Uit Den denderbode van 21.06.1908 :

"Te Meerbeke heeft de bliksem de woning van Petrus Timmermans, op de Brusselbaan, in brand gestoken. De pompiers hadden veel moeite om het kleinste kind te redden. 6 andere kinderen waren op tijd kunnen vluchten."

Een interessante bron : http://aalst.courant.nu/.

Ik weet niet of het hier vermelde gezin al dan niet met ons verwant was.

Mijn vader heette Petrus. Zijn vader heette Pieter (Petrus) Timmermans : met zijn jonge gezin heeft die ook op de Brusselbaan gewoond voor ze naar het Hemelrijk vertrokken ; hij  had ook zeven kinderen, maar het oudste werd pas in 1912 geboren.
***
Ik weet ook nog  dat de lemen woning van mijn moeder's grootouders op de Rattenberg in Okegem uitgebrand is rond het einde van de 19e eeuw. Dat heeft mijn grootvader mij altijd verteld. Aan de herbouwde bakstenen woning houd ik mijn beste jeugdherinneringen over. De woning met stallingen, schuur en boomgaard plus sier- en moestuin werd verkocht rond 1961, na het overlijden van mijn grootvader, en kort nadien afgebroken door de nieuwe eigenaars. Daarover heb ik in een van mijn blogs al een post geschreven.

No comments: