Dienstverlening

De dienstverlening bij de banken, en ik denk hier speciaal aan de bank waar ik al bijna zestig jaar klant ben, wordt hoe langer hoe belabberder. Enkele machines in de hal, die al dan niet correct werken, en één loket waar nu en dan de jongste bediende prijkt die zo goed als geen parate kennis heeft van de werking van de bank en regelmatig haar collega's, die veilig afgesloten zitten van het gepeupel, zijnde de klanten, moet raadplegen ; of die minuten lang aan de telefoon hangt. Zit er geen volk genoeg binnen in het "slot" om die éne persoon vrij te maken voor de directe informatie van de klant aan de balie ?

Een geldmachine werkt niet correct ? Geef dan de klant het geld dat hij vraagt aan het loket of indien nodig bij een kassier in de versterkte burcht, maar behandel hem niet als een vervelende noodzaak en een proefkonijn die maar moet uitvissen wat er met de computer aan de hand is. Het is tenslotte zijn geld dat hij komt afhalen, niet dat van de bank !

De onverschilligheid van het personeel grenst soms aan grove onbeleefdheid, maar die "bankiers" zijn zodanig met zichzelf bezig dat ze zich daar niet eens meer rekenschap van geven.

Ik herinner mij dat een bezoek aan de post in de jaren zestig een meestal langdurige marteling was. De banken zijn nu goed op weg om die verschrikkelijke herinneringen te actualiseren.

Overdrijf ik ? Ja, maar niet veel ! De banken weten dat ze "onvermijdelijk" zijn (ik heb niet geschreven noodzakelijk) en de klant mag dat merken. Hij is tenslotte maar een vervelende bijzaak.

No comments: