Groei

"Economisch stilstaan is achteruitgaan."

Lees (nog maar eens) : http://www.standaard.be/cnt/dmf20141026_01343496.

Dat blijkt zowat het enige door iedereen (links, rechts en centrum) beleden economisch dogma te zijn.

En, ik kan het niet bewijzen, maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat het dogma vals is ; ik geloof dat die stelling vals is : ik blijf dus een echte economist  : ik geloof omdat ik niet weet, niet kan bewijzen ...).

Wat is groei ? En hoe wordt die gemeten ? Gaat het over een paar percentages van het BIP ? Het BIP is een zeer onvolmaakte en in sommige opzichten zelfs misleidende maatstaf.

Ik denk dat het niet langer over meer moet of kan gaan, maar over anders en beter. Dat vereist een grondige reoriëntatie van de maatschappij, maar dat is niet onmogelijk : denk eens na over de enorme veranderingen op moreel en etisch gebied die onze maatschappij in de laatste decennia omgeploegd hebben. 

Natuurlijk is dit gemakkelijk geschreven, maar veel moeilijker aangetoond of uitgelegd.

No comments: