16 november 1949

"Het was eigenlijk wel een beetje menens, toen 139 studenten op 16 november 1949 het Gravensteen bezetten, omdat ze vonden dat de bierprijs te hoog was. Ze drongen het Gravensteen binnen, trokken gewapend met rot fruit naar de kantelen."

Zie : http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blrto_01371540 en http://www.gent.be/eCache/THE/4/159.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9hcmNoaWVmJnJlYz0xODEwMTcmeWVhcj0yMDEyJm1vbnRoPTEx.html.

Het kostte de politie serieus wat moeite om de studenten uit het kasteel te krijgen. Ik was toen bijna negen jaar oud en stond (toevallig) op het Veerleplein met mijn moeder en mijn broer.

Ik meen mij ook te herinneren dat de echte reden van de bezetting was dat de witte politiehelmen, waaraan men van ver een flik kon herkennen, vervangen werden door onopvallende dondere kepis.

Overigens herinner ik mij ook dat de studenten in het algemeen geen enkel respect hadden voor de stadspolitie. Het echte werk moest meestal opgeknapt worden door de intussen al lang overleden rijkswacht.

No comments: