November 22 1963

Was de dag dat president John Fitzgerald Kennedy vermoord werd in Dallas Texas.

Ik deed mijn dienstplicht bij het 6de TTR in Arnsberg en moest rond het einde van de maand afzwaaien.

Ik herinner mij levendig dat iedereen dacht dat de Sovjets de president omgebracht hadden en dat de derde wereldoorlog uitgebroken was. Vergeet niet  dat er voortdurend problemen geweest waren tussen het einde van de tweede wereldoorlog en het begin van de jaren zestig die culmineerden in de nooit ophoudende dreiging van de koude oorlog.

Ik citeer uit mijn geheugen : de oorlog in Korea ; de opstand en de inval van de sovjets in Hongarije in 1956 ; de onrust in Oost Europa en de bouw van de Berlijnse muur in 1961 ; de oorlog in Indochina ; de verovering van China door de communisten ; de oorlogen in het Midden Oosten en de crisis rond het Suez kanaal ; de mislukte Amerikaanse invasie in de Varkensbaai (Cuba) ; de zeer zware crisis rond de Sovjetraketten in Cuba toen het echt maar een haar gescheeld heeft en een nucleaire holocaust onafwendbaar leek enz ... .  Wij leefden in een bijna voortdurende angst voor een nucleaire holocaust.

Ik meen mij te herinneren dat in de uren na de moord het hoogste alarmniveau werd afgekondigd in de Nato ; en wij zagen ons afzwaaien al vervangen door een Sovjet invasie van West  Europa. Gelukkig heeft dat alarm niet te lang geduurd (ik weet niet meer hoe lang precies), ben ik "normaal" kunnen afzwaaien en is de wereld niet vergaan.

De wereld is nog altijd een zeer onrustige plaats, en misschien is de derde wereldoorlog inderdaad al uitgebroken ; maar het is bijna onvoorstelbaar hoe de sfeer sedert de val van de muur in Berlijn in november 1989 veranderd is. De koude oorlog ebde weg en de Sovjetunie spatte uiteen.

Het ziet er naar uit dat het Westen daar niet te verstandig op gereageerd heeft en dat het nieuwe Rusland weer bouwt aan een te duchten machtspositie. Wij hebben decennia lang geleefd met de stellige overtuiging dat de Sovjets niet te vertrouwen waren ; nu heeft Rusland geleerd dat het Westen niet te vertrouwen is. Een sereen en stabiel samenleven is nog niet voor morgen.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Zowat twintig jaar geleden bezocht ik de plek in Dallas waar de president vermoord werd.

Ik ben nooit een echte Kennedy-fan geweest maar dat bezoek was toch een emotionele ervaring.