Loken

In Rausa nummer 9 van 2014 staat een artikeltje over Leo De Vidts die in de zomer 1936 in de Dender verdronk, hoewel hij een goed zwemmer was. En hoe een jonge man van 16 getuige was van het ongeluk en er zo onder de indruk van geraakte dat hij er later een schilderij van maakte. Het artikel bevat een zwart-wit foto van het werk van Maurits Van Saene.

Het artikel meldt eveneens dat het huis van de weduwe van Leo op 2 october van hetzelfde jaar volledig uitbrandde, en dat zij volledig ontredderd overbleef met haar twee zonen.

Leo De Vidts (Pamel 1880 - 1936) en mijn moeder's moeder Maria Antonia De Vidts (Pamel 1885 - Okegem 1949) waren beiden kleinkinderen van Joannes De Vidts (Pamel 1811 - 1881) en zijn echtgenote Maria Elisabeth Van der Sleyen (Pamel 1811 - 1860).

Mijn moeder vertelde mij dat Leo verdronken was op kermis, ik veronderstel kermis Pamel. Zijn overlijden staat geboekt op 21 juni 1936 en dat was inderdaad een zondag. Zijn weduwe Maria Celina Piret (Pamel 1886 - 1969) heeft hem vele jaren overleefd. Zij had hem ook al moeten missen gedurende de eerste wereldoorlog toen hij in Nederland geïnterneerd werd.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Bijna toevallig merk ik op dat mijn grootmoeder dus de ouders van haar vader niet gekend heeft.

Ook de ouders van haar moeder kan ze niet echt gekende hebben. Zij werd geboren in 1885 ; haar grootvader Franciscus Muylaert stierf in 1888 ; haar grootmoeder Coleta Vlaminck stierf in 1891.