NMBS

"Het zijn kniesoren die beweren dat het voor treinreizigers in de komende periode alleen maar slechter wordt. Ja, er zullen minder treinen rijden. Ja, er zal minder geïnvesteerd worden in de vernieuwing en het onderhoud van stations en rollend materieel. En ja, ze zullen minder waar krijgen voor meer geld. Maar daar staat wel tegenover dat zwartrijders voortaan beter af zijn."

"Dat krijg je als openbaar vervoer beschouwd wordt als een te minimaliseren begrotingskost, in plaats van als een publieke dienst. Reizigers zijn dan geen klanten meer, ze zijn last-posten. Betalen ze, dan verhogen ze de werklast aan de loketten. Betalen ze niet, dan zijn het subversieven die de treinbegeleiders het leven zuur maken."

"De reiziger die door een lange wachttijd aan het loket geen kaartje kan kopen en daarvoor beboet wordt, zal zich bestraft voelen voor het falen van de NMBS. De wereld op haar kop – en dus een discussie waard. Maar het antwoord van de NMBS kennen we intussen: ‘De mensen moeten maar op tijd komen.’ Voor onze spoormaatschappij is het blijkbaar makkelijker de reizigers op tijd te doen komen dan de treinen."

Uit : "Zwartgemaakte reizigers" - http://www.standaard.be/cnt/dmf20141125_01395713.

Enjoy !

No comments: