Bijna een kerstekind

Ik heb het niet gemeld omdat ik niet thuis was maar 125 geleden, op 24 december 1886, werd mijn grootvader Joannes Franciscus Neukermans (Cis van de kloefkapper) geboren te Okegem. Hij overleed op 1 juli 1961 te Aalst Mijlbeek. Hij was bijna 12 jaar weduwnaar van mijn grootmoeder Maria Antonia De Vidts (Pamel 1885 - Okegem 1949). Zij hadden vijf kinderen, waarvan er twee jongens veel te jong jong overleden.

Ik meldde deze feiten reeds meermaals in mijn blogs.

Ik ging bijna altijd op vakantie bij mijn grootvader - met Kerstmis, met Pasen en in de grote vakantie - in zijn huis op de Rattenberg (Leopoldstraat)  in Okegem. Hij is een van de mensen aan wie ik de allerbeste en diepste herinneringen heb bewaard. Hij is nu zowat een halve eeuw geleden overleden, en toch  gaat er bijna geen dag voorbij zonder dat ik aan hem denk.

Hij werkte aan de "ijzerenweg" en was syndicalist voor de christelijke vakbond, maar ik denk niet dat hij echt gelukkig zou geweest zijn met de recente evolutie van de spoorwegen ...

En wat mezelf betreft, ik ben al 66 jaar weg uit Okegem, maar : you can take the boy out of the country, but you never can take the country out of the boy.

Okegem is totaal toe- (mag ik schrijven kapot-)gebouwd  en "gemoderniseerd", maar ik zie nog altijd het dorp van mijn jeugd.

No comments: