Familie

Op 2  december 1973 overleed  mijn vader's moeder Rosalia Margaretha Ravijst in het academisch ziekenhuis in Gent.  Ze werd 81 jaar oud. Haar echtgenoot, mijn vader's vader Pieter Jozef Timmermans stierf bijna exact 20 jaar eerder, op 4 december 1953. Hij werd 67 jaar oud.

Ik kan mij nog levendig details herinneren van de omstandigheden waarin ik vernam dat ze overleden waren en van hun begrafenis. Het overlijden van mijn grootvader blijft bij voorbeeld verbonden met dikke koude mist onderweg van Gent naar Meerbeke en met maïskolven op de tafel. Zijn laatste oogst ...

En natuurlijk heb ik enorm veel herinneringen aan die mensen zelf. Maar ik heb dit onderwerp al meerdere malen aangesneden in deze blog en in zijn voorganger.

Het is bijna onvoorstelbaar hoe de wereld veranderd is sedert 1953, en zelfs sedert 1973. En 1973 lijkt nog als gisteren, hoewel sindsdien 38 jaar verlopen zijn ...

Nog een detail : hun oudste kleinkind werd geboren op 3 december 1940. Dat is pas een eeuwigheid geleden !

No comments: