10 dagen

Indien alles goed verlopen is, hetgeen ik van harte hoop, zullen de laatste deelnemers van de bedevaart naar Lourdes Frankrijk nu stilaan hotel Chez Soi naderen. Ieder jaar opnieuw is het een beetje een avontuur, maaar ieder jaar opnieuw is het een uitzonderlijke en gezegende belevenis.

Voor de eerste keer sedert jaren was ik er niet bij, maar ik heb wel deugddoende feedback gekregen en ik heb Onze Lieve Vrouw van Lourdes, de sfeer en het gezelschap gemist. Geloof me of niet, zelfs de opdringerige theatrale hordes uit Italië heb ik (een beetje) gemist.

Er is daar iets dat me blijft aantrekken, dat ik niet begrijp en steeds weer wil opzoeken. Velen denken dat je goed gek moet zijn om daar steeds opnieuw naartoe te trekken. In het beste geval zijn het toch allemaal zielige sprookjes en in het slechtste geval is het grove afzetterij van de kerk.

En dat zijn dezelfde verlichte geesten die wel geloven in de weldaden van het egoïsme, de hebzucht en de vrije markt. Wie is er het naiefst ?




No comments: