Voorouders

Ik zie dat het morgen "grandparents day" is in de Verenigde Staten en enkele andere landen.

Grootouders ... zalige en gelukkige herinneringen uit een stilaan ver verleden. Ik verloor mijn eerste grootouder (mijn meter Maria Antonia De Vidts, mijn moeder's moeder) in september 1949 en mijn laatste (mijn vader's moeder, Rosalia Margaretha Ravijst) in december 1973. Alsof het gisteren was ...

En toch, herinneringen sterven zo snel. Eén voorbeeld.

De vader van mijn grootmoeder Rosalia Margaretha (1893 - 1973) was een voorechtelijk kind ; Petrus Joannes Ravijst werd geboren te Nieuwenhove in 1861 en is overleden te Meerbeke in 1944.

Over zijn vader circuleerden er een paar min of meer onwaarschijnlijke familielegenden, maar Rosalia had haar pakje "gehaald" op een kasteel in de buurt waar ze gediend had.

Rosalia Ravijst zelf, en haar ouders, blijven een mysterie. Ik ken de namen van Rosalia's ouders (Joannes Baptist en Joanna Devits) maar heb nooit kunnen uitvissen waar ze vandaan kwamen of waar ze huwden ; zeker niet uit of in Meerbeke.

Rosalia zelf werd geboren in Nieuwenhove in 1839 en had minstens twee jongere zussen (Amelia en Maria Theresia) die wat mij betreft in de nevelen der tijd verdwenen zijn. Ik weet ook niet waar en wanneer Rosalia overleden is.

Rosalia zelf huwde later met een mij onbekend man die volgens sommige familiebronnen in Tollembeek woonde, en ze had ook nog kinderen met haar echtgenoot. Meer weet ik  niet, en de nog overlevende familie die ik heb kunnen ondervragen ook niet. Vorige generaties zullen ook wel discreet gebleven zijn over dat familieschandaal - een buitenechtelijk kind, en ik moet wel melden dat ik de parochieregisters en de burgerlijke stand van Tollembeek en omliggende gemeentes nog nooit heb kunnen uitpluizen (eerst was het geen echte prioriteit, nadien werd het onmogelijk).

Ik denk niet dat mijn vader ooit geweten heeft dat zijn peter een buitenechtelijk kind was en dat hij de grootooms en tantes van zijn moeder gekend heeft. Mijn grootmoeder zelf heb ik nooit een woord over haar familie horen vertellen, maar ze moet er wel meer van geweten hebben. Misschien zweeg ze uit schaamte ? En misschien hebben haar ouders zelf ook al niet te veel over half-broers en halfzusters verteld ?

No comments: