Gebeente

In Sint-Kruis, deelgemeente van Brugge, zijn tijdens graafwerken beenderen van mensen en dieren aangetroffen. Dat meldt het parket van Brugge. Het parket vermoedt dat het gaat om grond die werd aangevoerd van een kerkhof. De dierlijke beenderen zouden van een koe zijn.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120908_032.

Dat zal de eerste noch de laatste keer zijn dat menselijke resten "op straat" terecht komen. Het gebrek aan respect voor menselijke resten is een punt waar ik totaal geen begrip voor kan opbrengen.

Persoonlijk vind ik dat grafrust, behalve in zeer uizonderlijke gevallen, niet gestoord mag of kan worden en dat allen die meedoen aan grafschennis of oneerbiedig behandelen van menselijke resten : aannemers, gemeenteambtenaren of verantwoordelijke politici, zelf op een hen voorbestemd stort terecht zouden moeten komen. Oog om oog ...

Mede om de vele misverstanden of misbruiken te vermijden ben ik een voorstander van crematie en onmiddellijke uitstrooiing.

Het kost me al veel moeite om een uitzondering op mijn regel toe te staan voor archeologen en andere wetenschappers ...

No comments: