De schande voorbij

Bert Sturtewagen op de website van De Standaard :

"De ergste vrees wordt bewaarheid. Een maand geleden werd Ford Genk een nieuwe levensepisode met drie modellen beloofd. Vandaag valt de hakbijl. Op de vijftigste verjaardag van de eerstesteenlegging van de fabriek, klinkt de doodsklok."

België is een klein land dat weinig troeven in zijn hand heeft.

Renault, Volkswagen en Opel waren voorbeelden hoe gemakkelijk het is om in België fabrieken  te sluiten, complexen  waarvoor we ons als belastingbetalers dikwijls blauw betaald hebben.

Waarom zou Ford zich dan inhouden ? Die mannen zoeken ook de weg van de minste weerstand ! Het is zonder meer minder gevaarlijk voor Ford om een fabriek in Genk te sluiten dan een fabriek in Keulen ...

En een maatschappij waarin de belangen van aandeelhouders het steeds en systematisch halen op de belangen van de werknemers is gebaseerd op zéér aanvechtbare, in mijn ogen zelfs totaal verrotte en onhoudbare principes.

In de reacties wordt hier en daar ook gesuggereerd dat zo iets niet mogelijk zou geweest zijn onder het bestuur van stichter Henry Ford (1863 - 1947). Zo iets beweren kan alleen maar vanuit een  schreeuwend gebrek aan kennis van de economische geschiedenis !

5 comments:

Pablo Carpintero said...

Lees ook - uit de krant van gisteren : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121022_00344466.

"Amper een maand geleden bleken onheilsberichten over de werkgelegenheid bij de autobouwer Ford Genk ongegrond. Niet alleen bleven de gevreesde ontslagen uit, omdat de fabriek de toezegging kreeg dat ze ook de volgende generatie van de Mondeo mocht bouwen. Ze kreeg er zelfs nog twee andere modellen bovenop. De opluchting bij de 4.500 Ford-werknemers was groot."

Dit leugenachtig beleid vertaalt alleen een totaal gebrek aan respect voor de werknemers. En die zouden de werkgevers dan nog ersntig moeten nemen ? Come on !

Triple AAA said...

Zever toch zo niet man. Er is een zeer rechtvaardige verdeling van de risico's : de winst gaat naar de aandeelhouders, de staat en de werknemers betalen het verlies.

Pablo Carpintero said...

Kris Peeters op Twitter : "Getroffen werknemers, en families: u bent vandaag niet alleen. Dit is een verlies voor heel Vlaanderen, dat wij allen samen dragen".

Zie : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121024_013.

Van lege boodschappen gesproken !

Pablo Carpintero said...

Bij Volvo Cars in Gent wordt het productievolume vanaf volgend jaar verlaagd. Daardoor zullen ongeveer 300 tijdelijke werkkrachten geen nieuw contract krijgen. Dat meldt Volvo Cars in een mededeling. Reden is de dalende vraag.

Mensen, mensen houdt u vast aan de takken van de bomen ...

Pablo Carpintero said...

Lees ook : http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1524800/2012/10/28/Odell-geen-uitleg-geen-verontschuldiging-zelfs-geen-hand-in-eigen-boezem.dhtml.