Heks

Ik heb ontdekt dat er een kans bestaat dat ik afstam van een levend verbrande heks uit Ninove, te weten Elisabeth Vlamyncx.

Lees : http://books.google.be/books?id=hbZCAAAAcAAJ&pg=PA155&lpg=PA155&dq=elisabeth+vlamyncx&source=bl&ots=ncPsyTRG3-&sig=LAQLpu7PrmnFD7HbCHG8TTC5RMI&hl=en&sa=X&ei=-.2KOUJrTCYy6hAe2hYCoCQ&redir_esc=y#v=onepage&q=elisabeth%20vlamyncx&f=falseh ;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_Vlamyncx   enz.

Ik stam af van een Elisabeth Guns, dochter van Ghysbrecht Guns : de naam van haar moeder is mij onbekend. Die Elisabeth stierf in Denderhoutem in 1651.

Ik weet ook dat een Ghysbrecht Ghuens de echtgenoot was van Elisabeth Vlamyncx die als heks verbrand werd. Ik veronderstel dat er in die tijd niet al te veel Ghysbrecht Ghuens in de streek van Ninove rondliepen en dat er dus een kans bestaat dat het om één en dezelfde persoon gaat.

Ik vond een bron waarin vier kinderen vermeld worden van Ghysbrecht Ghuens en Elisabeth Vlamyncx, maar daar is geen Elisabeth bij (zie : Dender-Stam, october 2012). Bij die vier vermelde kinderen staat echter maar één dochter, terwijl in hetzelfde artikel een referentie staat die verwijst naar "broeders ende zusters" van een van de zonen van Ghysbrecht en Elisabeth.

Elisabeth Vlamyncx werd geboren ca 1534 en op 23 december 1595 levend verbrand op het Veerleplein in Gent ; zij en haar echtgenoot waren van vooraanstaand en invloedrijkvolk, waardoor ze bijna nog aan de doodstraf ontsnapte (toen zoals nu waren sommige burgers gelijker voor de wet dan anderen).

Haar vader Joos de Vlaminck was burgemeester geweest te Ninove ; haar man was eerste schepen en ontvanger en ook zijn broer Franchois was schepen geweest in de jaren 1570. Een van  de zonen van Ghysbrecht en Elisabeth was kanunnik in Kassel ; een schoonzoon Jan Van den Haute luitenant-hoogbaljuw. Twee van haar broers hadden ook hoge kerkelijke functies in Ieper en in Veurne.

"Wegens de hoge status van de beschuldigde zorgde dit heksenproces voor grote beroering in het graafschap Vlaanderen." Voor hen die er meer over willen weten verwijs ik naar het voormeld artikel uit Wikipedia.

Ik heb niet uitgevlooid of de Ghysbrecht in mijn stamboom, de vader van Elisabeth, ook de echtgenoot was van de "toverheks", en of haar moeder dus Elisabeth Vlamyncx, de heks is. Onmogelijk lijkt het niet ...

Ik weet dat ik ergens een artikel heb waarin de familie van Elisabeth Vlamyncx nog nader uitgevlooid wordt maar ik heb dat nog niet teruggevonden. Té véél ongeorganiseerde documentatie is ook niet goed, temeer omdat ik toen ik dat artikel zag nog geen mogelijke link gezien had met mijn stamboom en er dus niet te veel aandacht aan besteed had.

1 comment:

Rigo Hinderyckx said...

In West Vlaanderen, meer bepaald tussen Ieper en Veurne, zijn de namen Guens en Goens plots opgedoken ! Het zou kunnen dat dit afstammelingen zijn van uw Gijsbrecht Ghuens.
Rigo Hinderyckx