Muur

"In de Duitse hoofdstad is zaterdag de 24ste verjaardag van de val van de Berlijnse Muur herdacht. Herman Van Rompuy, de voorzitter van de Europese Raad, had bij die gelegenheid kritiek op de anti-Europese stemming en de heersende angst voor immigratie. De Belgische ex-premier waarschuwde ook voor het oprukkende populisme in de Europese lidstaten."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131109_00831368.

Is dat ook weeral een kwart eeuw geleden ?

Ik herinner me nog heel goed dat ik een kleine maand later op een internationaal cement seminarie in Los Angeles door enkele Amerikanen ondervraagd werd over wat dat voor ons betekende.

Ik antwoordde dat je al bijna een totaal ongevoelig monster moest zijn om niet ontroerd te worden door de blijdschap van de bevrijde Duitsers aan en rond de muur na een dikke veertig jaar communistische dictatuur, maar dat ik persoonlijk gehoopt had dat ik nooit de hereniging van de twee Duitslanden zou beleven, hetgeen ik, gezien de geschiedenis van de late negentiende en twintigste eeuw, een zeer onrustwekkende evolutie vond. Een Engelsman die ook aan onze tafel zat (we waren de enige twee Europeanen aan die tafel) bevestigde mijn standpunt volmondig. En later bleek dat hij Duitsland nog véél en véél beter kende dan ik.

En nu mijn dosis populisme. In de geschiedenis van de laatste 25 jaar heb ik nog maar zeer weinig indicaties gezien dat mijn standpunt verkeerd was. Duitsland gedraagt zich steeds meer en meer als een egoïstische feldwebel. Ik acht dat land nog altijd tot bijna alles in staat.

No comments: