Uit eten

"Wij Belgen kiezen steeds vaker om thuis te eten in plaats van op restaurant te gaan. Zo horen we vaak van restaurateurs die het moeilijk hebben om hun zaken gevuld te krijgen, maar blijkt nu ook uit een rapport van de overkoepelende horecaorganisatie Foodservice Alliance."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131118_00843914.

Zaken gevuld, of zakken gevuld ?

Mijn ervaring is dat de meeste restaurants die ik frequenteer nog altijd een zeer hoge bezettingsgraad hebben. Zelfs op plaatsen waar ik weg gebleven ben wegens te duur of te slecht is dat dikwijls nog het geval.

Maar wat niet is kan nog komen. Redenen :
  • te veel eetgelegenheden - er zijn tegenwoordig bijna even veel restaurants, brasseries en andere snack bars als er vroeger cafés waren. En veel mensen kunnen een deftige pint schenken, maar smakelijk eten koken is toch nog wat anders.
  • veel te hoge prijzen voor zeer discutabele kwaliteit !
Beste horecamensen, breng uw pretenties terug op het niveau van uw kunnen !

4 comments:

Anonymous said...

welke (rang van) belgen hebben die ondervraagd??

onlangs hoorde ik iemand vertellen dat ze 7 zaken moesten af doen om een beetje te eten...
(vanwege volboekt)

maar 't klopt de laag bemiddelde belgen (ik en ?) eten vaker thuis. omdat we het niet (meer) kunnen betalen!of toch niet wekelijks/maandelijks.

en leesde onlangs ook ne goeie reactie op de sterrenza(k)ken: bij sterren resto's zie je sterrekes vd prijzen.

Pablo Carpintero said...

De gewone" mens heeft zich nooit echt veelvuldig restaurantbezoek kunnen permitteren. Never. Alle feesten werden aan huis georganiseerd en dat tot diep in de jaren vijftig.

Ik twijfel er sterk aan of een van mijn vier grootouders ooit een voet in een restaurant gezet heeft. Wanneer ze een dag van huis moesten namen ze hun boterhammen mee.

Dat was pure geldverspilling, en dat is het eigenlijk nog altijd !

Pablo Carpintero said...

Overigens, die sterren zien van de prijzen vind ik een goeie : maar om sterren te zien van de prijzen moet je zelfs niet naar een sterrenrestaurant gaan.

Kleinere, semi- of valse goden, spelen met overtuiging mee.

Johan said...

En toch, uit professionele ervaring weet ik dat velen zich tot het uitbaten van een horeca-zaak geroepen weten, en een hoog percentage daarvan is een paar jaar na het beginnen van hun zaak al een illusie armer met dikwijls een pak schulden bovenop.