Nicolaes

Op 01.11.1808 overleed te Meerbeke mijn voorvader Nicolaes Timmermans, de stamvader van vele Timmermansen in Meerbeke en Pamel.

De man leefde - voor die tijd - uitzonderlijk lang : hij was geboren te Meerbeke op 27.09.1711 als zoon van Joannes (Gooik 1686 - Meerbeke 1769). Joannes huwde in 1708 in Meerbeke met Maria Anna De Vleeschouwer (Meerbeke 1683 - 1761). Tot nu toe heb ik zeven kinderen van dat echtpaar gevonden.

Ik stam af van Nicolaes, maar ook van zijn zuster Barbara die huwde met Christianus Van den Berghe.

Nicolaes huwde twee maal ;

in 1736 met Petronella Van Eesbeke (Meerbeke 1706 - 1772) met wie hij minstens 6 kinderen had, onder wie mijn voorvader Philippus (Meerbeke 1740 - 1814) ;

in 1772 met Maria Berlindus Du Mongh (Meerbeke 1745 - 1814) met wie hij ook minstens 6 kinderen had.

Maria Berlindis was dus bijna 34 jaar jonger dan Nicolaes ; en  tussen het overlijden van Petronella en Maria Berlindus lagen niet eens tien volle maanden.

En Nicolaes was zowat 76 jaar oud toen zijn jongste mij bekende telg geboren werd (?!?).

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Ik blijf soms vermoeden dat er twee personen waren : een Nicolaes die trouwde met Petronella, en een tweede Nicolaes die trouwde met Maria Berlindis.

Maar al mijn opzoekingen tonen aan dat het maar één en dezelfde persoon was ...