Consultancy

"Consultancybureaus, zegt een oude wijsheid, leveren tegen zeer vorstelijke tarieven de adviezen die hun opdrachtgevers willen horen, en waar deze zich vervolgens achter kunnen verschuilen."

Lees :  http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/Standpunt/article/detail/1661765/2013/07/02/Consultancybureaus-leveren-adviezen-die-hun-opdrachtgevers-willen-horen.dhtml.

Consultancybureaus doen "more often than not" aan statistische prostitutie. Dat weet ik al decennia lang, van het ogenblik dat ik professioneel volwassen geworden ben.

"Donne moi-ta montre ...", "give me your watch ..."

Zelf heb ik het meermaals beleefd dat een advies dat door interne competenties werd opgebouwd niet vertrouwd werd door de top :
  • waarop schandalig dure consultants werden ingehuurd en grondig gebrieft,
  • waarop die "na grondige analyse" hetzelfde advies aan de top voorstelden - wij waren tenslotte niet allemaal incompetente steenezels,
  • waarop het advies door die top gretig aanvaard en toegepast werd.
Er zijn  nochtans twee punten  waarop consultants ongelooflijk sterk zijn : marketing van hun merk én presentatie van de resultaten.

Marketing heeft mijzelf nooit geïnteresseerd - indien dat een van mijn competenties of dada's geweest was, dan had ik het véél verder geschopt.

Presentatie is dus het enige punt waarop ik van hen veel heb bijgeleerd ; maar dat waren steeds zéér dure lessen !

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Het is me ooit overkomen dat ik een van de junior consulenten gedurende een week-end sessie letterlijk moest dicteren wat hij kon schrijven.

Op maandag werd hij door zijn senior op straat gezet.

De man kan er prat op gaan dat hij één van de twee personen is die door ondergetekende zijn job kwijtgespeeld is.