Neo ?

Ik heb nooit veel aandacht besteed aan de standpunten van Ivan Van de Cloot ten eerste omdat ik weinig of niets heb met economische goeroes, en ten tweede omdat hij in een ideologisch mogelijks verdachte hoek zat.

Maar het interview in de krant is een "eye opener", het lezen overwaard, mede omdat hij er blijkbaar graag "lappen op geeft" met nogal wat contraire trekjes. Hij heeft het "evangelie" niet in pacht, maar ik voel me soms nogal verwant met zijn interpretatie ervan.

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20130726_055.

Een boeiend detail over "neoliberalisme" :

 "Blijkbaar hebben journalisten en politieke wetenschappers daar een goede definitie van. Een liberaal vindt volgens hen dat de overheid niets mag doen. En een neoliberaal vindt dat de overheid wel iets moet doen: helpen om de rijken nog rijker te maken door te dereguleren, enzovoort."

Of nog :

‘Vroeger kenden we een relatie-gebaseerde economie. Als ik u een lening gaf, was dat moreel gefundeerd: wij stapten in een relatie die twintig jaar zou duren. Vandaag zitten we met een transactie-gebaseerde economie: kredieten worden herverpakt en doorverkocht, en zulke transacties hebben geen morele basis meer. Bankiers zeggen dat ik weer met paard en kar wil rijden. Maar dat is niet zo. Ik wil wel dat we opnieuw trager rijden. We raasden met 400 per uur over de snelweg. Dat was geweldig efficiënt, maar we zijn wel gierend uit de bocht gevlogen. Ik wil dat we weer 120 rijden.’

Een probleem : Van de Cloot verwoordt een grotendeels relevante diagnose, maar ik las geen echte aanwijzingen om de crisis op te lossen. Misschien heb ik te snel gelezen, zoals altijd.

1 comment:

Anonymous said...

Wil je ongestraft stelen ? Word bankster !