Oradour-sur-Glane

Enkele weken geleden, op een paar dagen na op de verjaardag van de slachtpartij van Oradour op 10 juni 1944, reden een veertigtal mensen waaronder ikzelf, op weg naar de Dordogne, met een autobus voorbij Limoges en dus op zo'n 25 km afstand voorbij Oradour.

Ik vroeg aan de reisleidster of ik even ik even in herinnering mocht brengen wat er daar toen is gebeurd.

De reizigers waren meestal oudere mensen ; sommigen kenden Oradour, maar de meesten kenden het niet of hadden er verkeerde voorstellingen over.

De reacties op mijn kort overzicht waren ontroerend, er volgden een paar diepgaande gesprekken. De volgende dagen kwamen mensen erop terug. Sommigen vonden zelfs dat een bezoek aan Oradour in het programma van de reis had mogen worden opgenomen ...

We mogen Oradour en de andere "villages-martyrs" doorheen Europa niet vergeten. En we mogen niet vergeten dat dergelijke bestialiteiten doorheen de geschiedenis geen uitzonderingen waren, en spijtig genoeg nog altijd niet zijn.

Het is dan ook hartverwarmend dat een jonge man nog maar eens een website aan Oradour heeft gewijd.

Zie : http://blog.geneanet.org/index.php/post/2013/06/doit-on-parler-du-pass%C3%A9.html?utm_source=geneanet&utm_medium=e-mail&utm_campaign=SITE_fr_lettre-hebdo-a13s29.

Ik heb eerder al andere websites over Oradour vermeld. Ik beperk mij nu tot de officiƫle website : http://www.oradour.org/.

En recent (maar niet altijd even betrouwbaar) nieuws : http://www.dailymail.co.uk/news/article-2270587/Germany-launches-fresh-investigation-Nazi-massacre-saw-642-French-villagers-slaughtered-day.html.

No comments: