Gastronomie

Ik heb gisteren nog eens een gastronomisch avontuur beleefd. Een tijdje geleden ontdekten we een Italiaans eethuis met kindvriendelijke bediening en eten van een aanvaardbare kwaliteit. De zaak zit ook altijd afgeladen stampvol.

Gisteren liep het wel even anders. Hoewel we bij de vroegste klanten waren duurde het zeer lang voor de bediening in gang schoot. Er werd wel zeer druk over en weer gelopen.

De voorgerechten waren eetbaar zonder meer maar ik moest zelf brood vragen. Ik had al gemerkt dat er vier half gebakken Franse broden op een vensterbank lagen, hetgeen mij schokte, maar ik ben geen inspecteur. Wij kregen enkele sneetjes van een van die Franse baguettes die nog niet eens volledig ontdooid waren. Even bijbakken was er blijkbaar niet bij. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, zelfs in geen slechte frituur !

Pas na het voorgerecht kreeg een tafelgenote te horen dat haar keus van vis niet beschikbaar was wegens niet geleverd. Niemand die weet waarom dat zo lang moest duren ... behalve dan indien het personeel in de keuken niet weet waar het mee bezig is.

Toen de hoofdgerechten geleverd werden was er een totaal smakeloze lasagne met gekabbelde saus. De presentatie leek op een bord braaksel. Mijn kalfsvlees was steenhard gebakken, vervolledigd met plastieken hesp, en baadde  in een onverteerbare soort Velpon-vernissaus. Ik denk ook dat er een zoutvat in gevallen was. En toen mijn tafelgenote haar tweede keus dan toch nog geleverd werd zwom die in een meelsaus zonder verdere smaak. De derde volwassen tafelgenoot vondt het eten "goed" maar staat bekend als een alles eter (ik druk mij hier voorzichtig uit ...).  Een slaatje of wat groenten : onbekend.

Ik zie maar een mogelijk uitleg : de kok is met vakantie en er staat een totaal incompetent individu in de keuken.

Ondertussen, want we waren aan een tafel naast de ingang beland - de eetzaal wordt blijkbaar van de deur af aan volgestouwd -  was het achter onze tafel rijtje schuiven van klanten die pizza's kwamen halen of wachtten op een tafel.

Ik heb de geplande ijsjes voor de kinderen en de koffies voor de volwassenen niet eens meer besteld. Want ik weet dat - indien ik daar nog een half uur gezeten had - ik "ontploft" zou zijn.

Ik heb dus niet gereclameerd. Ik heb ondertussen wel geleerd dat zo iets toch niet helpt en een  hier nochtans verdiende scene maken nog minder. Ik stem nu met mijn voeten. In die nogal prijzige eetzaal zien ze mij nooit meer terug !

Overigens ben ik de ganse nacht nog ongesteld geweest van dat rotvoer.

Maar ik had beter moeten en kunnen weten : bij een vorig bezoek werd er na de maaltijd droogweg medegedeeld dat de koffiemachine nog niet werkte en dat het drie kwartier zou duren om een koffie te krijgen. Echt waar, op mijn communiezieltje, en wie zou zo iets kunnen uitvinden ?