Peter Meerbeke

Vandaag was het 125 jaar geleden dat mijn vader's vader Petrus Josephus Timmermans geboren werd te Meerbeke als zoon van Jozef Timmermans (Meerbeke 1858 - 1929) en van Maria Elisabeth Goessens (Brussel 1862 - Meerbeke 1934).

Hij kwam uit een gezin met méér dan tien kinderen - ik weet niet juist hoeveel : zoals wel meer gebeurt heb ik in de geboorteaktes meer kinderen gevonden dan in de familie bekend waren - het ging dan waarschijnlijk over zeer jong gestorven kinderen waaraan de herinnering snel vervaagde ... of personen waarvan de doopnaam verschilde van de roepnaam en die ik dus dubbel zou kunnen genoteerd hebben - en ik heb niet meer de gelegenheid gehad de zaak deftig uit te spitten in de archieven.

Mijn grootvader was "Pieje de kalier" (wagenmaker) en huwde Rosalia Margaretha Ravijst (Meerbeke 1892 - 1973). Zij hadden zeven kinderen waarvan er twee jong stierven. Zij hadden twaalf kleinkinderen.

Mijn grootvader stierf in Ninove op 4 december 1953 ; op twee dagen na precies twintig jaar voor zijn echtgenote. Ik heb zelfs geen goede foto van hem - die zijn blijkbaar elders in de familie beland. Ik heb ook minder herinneringen aan hem dan aan mijn "Peter Okegem" omdat ik de vakanties in Okegem doorbracht terwijl mijn broer in Meerbeke logeerde.

Maar ik weet met absolute zekerheid dat hij een voorbeeldig en uitzonderlijk goed, zachtaardig, menslievend en rechtvaardig man was. Hij is nu 58 jaar dood, en toch leeft ook hij nog altijd in ons hart.

No comments: