Armoede

“De economische groei die Europa heeft gekend heeft sinds 2000, heeft amper vruchten opgeleverd voor de armste inkomensgroepen. In haast alle Europese landen is de armoede even groot gebleven of zelfs gestegen. Om ieder Europees gezin boven de armoedegrens te trekken, is minstern 100 miljard euro nodig. Onhaalbaar in deze crisistijd.”

Lees ook : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=TI3HOGRT.

Ik heb nog niet te dikwijls zulke klinkklare onzin gelezen (ik bedoel dan niet het artikel maar de samenvatting).

Ten eerste is het niet door elk gezin een minimuminkomen te geven dat de armoede zal uitgeroeid worden. Dat zou er eerder kunnen toe leiden dat de armoede volledig geinstitutionaliseerd zou worden.

Maar durven schrijven dat het besteden van 130 miljard euro voor de oplossing van het grootste schandaal van onze tijd onhaalbaar is, dat is gewoon onvoorstelbaar.

Heb ik niet gelezen dat er meerdere honderden miljoenen euros besteed gaan worden aan het redden van spilzieke staten – en dat die gelden grotendeels tegoed moeten komen aan de banken ? En wordt er niet gesproken over een hulpfonds van 1000 miljard voor de banken. Dat kan dan blijkbaar wel. Deze wereld, zoals hij nu draait, gebaseerd op kapitalisme en hebzucht, kan en mag niet gered worden ! Het is in het belang van de ganse mensheid dat het door en door verrotte systeem zo snel mogelijk ineenklapt.

Maar dat is natuurlijk niet meer dan mijn eigen zeer persoonlijke mening, en ieder die mij kent weet wat hij of zij daarvan moet denken.

No comments: