Trots op België ?

"Een enquête van Het Nieuwsblad en het Eén-programma Koppen over het België-gevoel, de eerste sinds er in de Wetstraat opnieuw akkoorden gesloten worden, levert verrassende resultaten op. Driekwart van de Vlamingen is trots Belg te zijn en ziet Vlaanderen liever niet onafhankelijk worden. Twee op de drie Vlamingen denkt dat België ook het komende decennium overleeft. Kortom, er zijn nog altijd Belgen."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=MV3GL349.

Ik ben een unitarist en een onverbeterlijke Belgicist : ik zou dus verheugd moeten zijn met de uitkomst van dit onderzoek ; maar verrast ben ik in geen geval. Enkel (kwaadwillige) ideologisch blinden en doven kunnen verrast zijn.

Maar ben ik trots op België ? Er zijn bijzonder weinig redenen om trots te zijn op ons land, maar het is wel zeer duidelijk de minst slechte oplossing voor onze problemen.

En waarom ben ik niet verheugd ? Omdat deze enquête waarschijnlijk niet veel  meer is dan een zoveelste illustratie van GIGO.

Mais que cela n'importe : de Flaamsgezinden gebruiken om het even welke enqête of statistiek die in hun kraam past. Het is onze verdomde plicht hen met gelijke munt te betalen.

Leve België !!

2 comments:

Anonymous said...

Hoe lang heb jij in een franstalige school gezeten en met de franssprekende Belgen gewerkt?

Ik ben niet extremist maar ik vind het hoog tijd dat de vlamingen ook eens op hun strepen staan, want anders verdwijnt het vlaamse gedeelte van het land.
Kom maar eens kijken en luisteren in de streek rond Gbergen HERNE etc.

Alberic

Pablo Carpintero said...

Bedoel je dat ik besmet ben ? Ik heb nooit op een franstalige school gezeten maar heb 37 jaar in Brussel gewerkt. In het begin was het bedrijf franstalig, later kwamen de Vlamingen uit de kast, maar het bedrijf kreeg door omstandigheden engels als voertaal.

Voor de rest meen ik dat we mekaar beter verstaan dan je denkt. Ik ben Belgicist, tot in de kist, om een indrukwekkende stapel redenen die ik aan niemand bekend hoef te maken.

Maar ook ik vind dat trop teveel is. De spreiding van de franstaligen en anderstaligen buiten Brussel en de faciliteitengemeenten kan alleen getolereerd worden indien deze inwijkelingen zich - zonder uitzonderingen - aanpassen aan de wetten en de kostuimen van het land.

Binnen Brussel en de faciliteitengemeenten is de "strijd" al lang verloren ... en als twee honden vechten om een been ...