Nobelprijs economie

"De schuldencrisis in de eurozone is vanuit economisch standpunt eenvoudig op te lossen, via begrotingsfederalisme. Het probleem is het politieke aspect van de zaak. Dat zeggen de Amerikanen Thomas J. Sargent en Christopher A. Sims, de winnaars van de Nobelprijs voor Economie 2011."

Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Financiele-crisis/article/detail/1331779/2011/10/11/Nobelprijswinnaars-Economie-Eurocrisis-makkelijk-op-te-lossen.dhtml.

Me dunkt dat ze nog maar eens twee echte economisten gekozen hebben. Die doen niets liever dan hun mening geven over zaken die ze niet kennen of waar ze geen verstand van hebben, of uiterst complexe problemen herleiden tot een paar economische parameters. De belangrijke woorden in het citaat zijn : "vanuit economisch standpunt". Die woorden vertellen meteen hoeveel hun mening waard is ! Alhoewel, het is al veel waard dat ze  begrepen hebben dat het probleem elders ligt.

Het had die heren geëerd indien ze hun licht over een ander probleem, dat ze beter beheersen, hadden laten schijnen. Maar ja, het schijnt in het financieel-economische stervende Amerika steeds modieuzer te worden om het agoniserende Europa over de hekel te halen.

Terwijl zij die onze maatschappij en economie ondergraven hun mosterd juist uit Amerika gehaald hebben ... De balk en de balk, weet je wel.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Ik zou er natuurlijk kunnen van uitgaan dat de media de woorden van deze illustere onbekenden verdraaid of verkeerd begrepen hebben ; ik had bevestiging of ontkenning kunnen zoeken in andere bronnen, maar daar had ik even geen behoefte aan.

Ten eerste is het mijn blog, en ten tweede ken ik het ras, want ik was er zelf een (geen nobelprijswinnaar, maar een economist).