Democratie

Democratie heeft religie nodig.

"Recent Nederlands onderzoek geeft aan dat de ontkerkelijking het functioneren van de democratie bedreigt. Eerdere studies toonden al dat christenen, in het bijzonder praktiserende, democratischer zijn ingesteld dan ongelovigen. Dat stelt publicist en columnist van RKnieuws.net Mark Van de Voorde deze week in het christelijk weekblad Tertio."

Lees : http://www.rorate.com/nieuws/nws.php?id=72127.

Waarbij gemakkelijkheidshalve vergeten wordt dat democratie en religie pas een honderd jaar "on speaking terms" zijn, en dat de kerk zelf (terecht ?) alles behalve een democratie is.

Dit soort wollige artikels en commentaren is ook een van de redenen waarom ik mijn abonnement op Tertio, een "christelijk"weekblad, niet vernieuw. Ik heb daar al véél te véél licht of sterk bijgekleurde waarheden en halve waarheden in gelezen. En ik druk mij hier voorzichtig uit ...

Overigens staat in het vermelde  artikel een zin waarover vele personen en instanties, ook Tertio, wel eens diep zouden mogen nadenken : "Wie helemaal meegaat met zijn tijd, verliest zijn zelfstandigheid in denken en oordelen."

No comments: