Mis

Ik heb vanmorgen nog een mis bijgewoond waarin een goede, brave oude priester, nog van een preconciliair model, zijn  uiterste best deed om de broodvermenigvuldiging (die volgens hem niet als dusdaning in de bijbel staat) te verkopen als een door iedere gelovige apart te interpreteren verhaal, want mirakels durven de priesters meestal niet meer te verkopen : die zijn echt niet meer in de mode. Ik geef er mij rekenschap van dat mijn laatste zin op twee manieren gelezen kan worden. Misschien moest ik ook eens meer gaan preken.

Ik begrijp die mensen niet ; ze wringen zich in alle kronkels om mirakels terug te brengen tot symbolische verhalen, maar het grootste mirakel van al, de verrijzenis, dat beleiden ze wel, want anders valt de bodem uit hun religie. Zonder verrijzenis zijn alle christenen onnozele dwazen.

Ik heb met krullende tenen zitten luisteren hoe die brave man zijn best deed, en dacht dat het eigenlijk een mirakel is dat er toch nog zoveel mensen naar zulke verhalen komen luisteren.

No comments: