Volkstelling 1693

Zopas verscheen "Het Land van Gaasbeek in 1693 - Volkstellingen in het Hertogdom, deel 1" van Jan Caluwaerts en René Jammart.

Ik heb het boek onmiddellijk gekocht omdat ik halvelings hoopte dat ik voor de Timmermansen in Gooik nog iets zou kunnen bijleren. Ik weet nog altijd niet waar mijn verst bekende voorvader Franciscus Timmermans vandaan kwam ;  hij en zijn vrouw zijn niet terug te vinden in de dopen en de huwelijken te Gooik (maar het is algemeen geweten dat de gegevens van Gooik niet altijd volledig zijn). Wel is geweten dat hij te Gooik overleed in 1692 ; zijn vrouw Catharina Snoeck was reeds in 1672 gestorven. Waarschijnlijk waren beiden uit Gooik afkomstig maar ik heb daar nog geen bewijs voor.

Ik was er dan ook op uit om te weten of er in de omringende dorpen nog veel gezinnen Timmermans waren waar hij eventueel uit zou kunnen gesproten zijn.

Dat valt tegen (of mee ?).

In Dilbeek waren er in 1693 drie gezinnen Timmermans ; in Gooik zeven, waaronder het gezin van mijn voorvader Joos ; in Pamel één ; in Sint-Kwintens-Lennik één ; in Sint-Martens-Lennik twee ; in Sint-Pieters-Leeuw één. In de andere dorpen die in het boek vermeld werden waren er geen.

Nu vestigen de auteurs er onze aandacht op dat die lijsten geen evangelie zijn ; ze zijn waarschijnlijk onvolledig en verschillen van dorp tot dorp : in Dilbeek worden meer inlichtingen gegeven dan in Gooik, waar de namen  van vrouw en kinderen niet eens vermeld worden. En in Gooik kwam er enige weken later een tweede telling, waarvan de gegevens soms significant - en soms schijnbaar - verschillen van de eerste, ook voor de families Timmermans. (In de tweede lijst is er zelfs een gezin Timmermans, alias de Slachmeulder, meer. Ik vind van dat gezin geen spoor in de eerste lijkst, noch onder de ene, noch onder de andere familienaam.)

Mijn voorvader Joos staat in de eerste lijst vermeld met vrouw en twee kinderen ; in de tweede wordt maar een kind vermeld. Joos stierf  bijna 45 jaar oud in 1694 en had twee (mogelijks drie) kinderen, waarvan er één enkele dagen na de geboorte stierf.

Ingel Timmermans, de broer van Joos, staat in de eerste lijst met vrouw en drie kinderen ; in de tweede wordt de weduwe Ingel vermeld met vier kinderen. Maar het weduwschap is juist : Ingel stierf tussen de twee tellingen op 1 december 1693.

Een zeer aanbevolen en interessant werk, maar het helpt mij voorlopig niet vooruit.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Lees "eerste lijst" in plaats van "eerste lijkst".