Water

In "De geschiedenis van Okegem door de eeuwen heen" van Piet Vernaillen, dat ik als e-boek bij Lulu gekocht en gedownload heb, lees ik hier en daar interessante zaken waar ik totaal geen weet van had.

Zo meldt hij dat er in Okegem rond 1900 zeven waterputten geboord werden, waarvan een op de Rattenberg. De ligging van die put blijkt zeer goed te passen bij de ligging van de pomp van mijn grootvader.

De 23-24 meter diepe put werd in 1924 geboord in opdracht van een Neuckermans ; de voornaam wordt spijtig genoeg niet vernoemd. Het kan alleen gaan over mijn overgrootvader Hermilianus of zijn broer Ferdinandus die er vlak naast woonde.

Als "auteur" wordt de Belgische Geologische Dienst vernoemd, zoals voor de meeste andere vermelde putten. Vernaillen meldt eveneens de verschillende grondsoorten waar de boor doorheen ging.

Die boring verving waarschijnlijk een oudere, ondiepere waterput : de meeste gezinnen moesten het daar, met alle gevaren van contaminatie, mee doen tot de waterleiding aangelegd werd. Dat gebeurde in Okegem pas in de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw.

Ik weet wel nog dat de waterput van mijn grootvader op een van de hoogste punten van het dorp lag en dat het water zeer zuiver, altijd fris en goed van smaak was.

No comments: