Rijksarchief

Gisteren en vandaag heb ik voor de eerste keer gezocht in de gegevens van de parochieregisters en de burgerlijke stand zoals ze nu door het Rijksarchief op internet gezet zijn. Ik hoef niet meer naar Beveren, Leuven of andere vestigingen van het RA  te trekken en kan mijn opzoekingen in hapklare stukken opdelen.

Dat is, zoals ik al schreef, een zéér grote stap vooruit. Van de ene gescande microfilm naar de andere met een paar toetsen ;  ook het vervelende molentje is verleden tijd en je kan een acte direct van het scherm plukken zonder digitale camera of (de zeer tijdrovende) fotocopieermachine van het archief.

Het opsporen van de gegevens is niet evident, maar dat komt wel. Oefening baart kunst.

Wat ik echter belangrijk vind is dat er blijkbaar nog grote gaten  zijn in de beschikbaarheid van de gegevens. Hopelijk wordt er daar snel aan verholpen.

1 comment:

Anonymous said...

alles op z'n tijd hé, ge moet die mensen niet opjagen.
ale ge weet terug wat gedaan in uw vrije tijd.