De markten

-- In De Standaard lees ik een kort interview met het vroegere hoofd van de Europese verslaggeving bij de Financial Times. Eens te meer lees ik zinsneden als "Daar houden de markten niet van".

Vroeger, toen de Rooms katholieke kerk nog een bezettingsmacht was - ik heb die uitdrukking niet uitgevonden, ik was zelfs diep geschokt toen een vrome oude priester die onlangs gebruikte - moesten we de zonde mijden ; nu moeten we alles mijden wat de markten niet bevalt. Ik word er ziek van. En ik heb veel minder moeite om te geloven in de alwetendheid en de almacht van een God dan in de alwetendheid en de almacht van de markt.

Het wordt hoog tijd dat we met zijn allen een beeldenstorm uitvoeren op de tempels van globalisatie, markten en hebzucht. De diktatuur van die machten is veel erger dan die van alle religies samen ooit kan geweest zijn !

--  Gisteren hoorde ik heel toevallig op de RTBF het interview van Raymond Blattchen met Susan George in "Noms de dieux". Het is lang geleden dat ik nog zo'n boeiend gesprek gehoord heb. Ik moet tot mijn schade en schande bekennen dat ik Susan George niet kende, maar ze spreekt een taal die mij lief is. Het 55 minuten lange interview is een van de betere investeringen die je ooit kan doen. Natuurlijk wordt het interview voorafgegaan door een of andere stomme publiciteit, maar : doorbijten ! Het is méér dan de moeite waard !

Luister naar : http://www.rtbf.be/video/v_noms-de-dieux?id=722233&category=viepratique.

2 comments:

Pablo Carpintero said...

Biografie van Susan George : http://www.tni.org//archives/act/17312.

Pablo Carpintero said...

Ik zie tot mijn groot spijt dat de link van de RTBF verdwenen is ... en dat ik hem niet zo inmiddellijk kan terugvinden ...

Shame !