Vrije wil is geen illusie

Rita Carter schreef een "uitstekend populariserend boek" over de werking van de hersenen, met als titel "Hét brein boek". In De Standaard van 17 januari verscheen daarover een  interview, getiteld ‘De vrije wil is een illusie'. Zie : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=E8353PUI&word=brein-boek.

Ik heb de commentaren omtrent die baarlijke onzin niet volledig uitgelezen. Ik heb wel wat beters te doen, al was het maar liggen suffen in mijn zetel. Maar vandaag staat er een antwoord in de krant dat volgens mij de nagel op de kop slaat. Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=9G354P05.

De krant vat samen : "Spectaculaire filosofische conclusies uit wetenschappelijk onderzoek zijn meestal fout. ... Ze gaan veel verder dan wat het onderzoek eigenlijk bewijst, vaak met een verborgen agenda."

En de auteur besluit terecht : "Laat wetenschappers alsjeblief onderzoek doen, in plaats van het grote publiek in verwarring te brengen met onwetenschappelijke conclusies die vaak ingegeven zijn door de drang om de eigen levensbeschouwing er door te duwen."

Persoonlijk zou ik bijna durven beweren dat het fenomeen dat de auteur omschrijft één van de basisregels geworden is van het politiek correcte wetenschappelijke onderzoek. Zogezegd wetenschappelijke redeneringen zijn dikwijls niet meer dan "een treffend voorbeeld van een voorbarige gevolgtrekking."

No comments: