Solidariteit

Volgens Marcel Sel heeft Marc Eyskens op de tv verklaard "qu'il se sent plus solidaire d'un Wallon pauvre que d'un Flamand riche".

De heer Eyskens heeft in zijn leven veel onzin verteld en gedaan, en is misschien beter gekend voor zijn pennevruchten, zijn "bon mots"  en voor zijn scherpe wit dan voor zijn politiek gewicht.  Maar dit is een uitspraak naar mijn hart, die naar de kern van het probleem gaat. Ik heb totaal niets met rijke Flamingen ; maar alle arme Belgen zijn mij lief. Ook zij die er door eigen schuld of door omstandigheden niets van gebakken hebben.

Ik voel mij echt meer verwant met een krotbewoner in de Borinage dan met de zakkenmensen in Sint-Martens-Latem en Brasschaat. Dat heet solidariteit. Maar dat is blijkbaar een vuil woord geworden.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Ik wou hier ook een paragraaf aan breien over asiel- en gelukzoekers.
Hoever draagt mijn solidariteit daar ?
Maar dat weet ik blijkbaar zelf nog niet ...