Subsidies

Ik lees in de krant van gisteren : "Vlaanderen geeft belofte van het jaar geen cent." en : "Snookerwonder Luca Brecel (15) krijgt geen subsidies. Snooker is immers geen sport, zegt de Vlaamse overheid."

Voor een keer ben ik het grondig eens met de Flaamse overheid. Waarom zou ik belastingen  betalen om een snookerwonder toegang te geven tot de professionele wereld ? Nu bedelen om geld, en wanneer het beoogde en goed betalende statuut verworven is geen cent meer aan de overheid gunnen of zo snel mogelijk naar een belastingsparadijs verhuizen ?

Het subsidiĆ«ren van opkomend sporttalent (en van "talenten" in andere, meestal "culturele" sectoren) is geen basistaak van de overheid. Punt.

1 comment:

Pablo said...

Ik ben een groot voorstander van godsdienstbelasting, kultuurbelasting en sportbelasting die enkel betaald zouden moeten worden indien de belastingplichtige die onderwerpen echt belangrijk vindt en alleen aan de aktiviteiten mag deelnemen indien hij of zij de belasting betaalt.

Voor godsdienst ben ik vrijwel zeker dat de basis zo goed als volledig zou verwdijnen, maar het zou me niet verwonderen dat hetzelfde zou gebeuren voor kultuur en misschien zelfs voor sport ...

Ikzelf zou wel betalen voor het eerste onderwerp, maar niet voor de twee andere !