Iedere dag opnieuw

Iedere dag opnieuw blijf ik versteld staan van de domheid en bekrompenheid die vele Flaamse briefschrijvers in de kranten ongegeneerd ten toon spreiden. Ik begrijp zelfs niet meer hoe het mogelijk is dat soort "redeneringen" op te bouwen.

Zien die mensen echt niet verder dan hun neus lang is ? Zijn  zij dan zo blind dat ze ten allen koste revanche willen nemen op de Belgische staat, zelfs wanneer ze daartoe noodzakelijkerwijze het gras onder hun eigen voeten moeten wegmaaien, ja misschien zelfs hun voeten moeten afmaaien ; en zonder voeten is het moeilijk om rechtop te blijven staan ...

Dat ik in Vlaanderen geboren ben is een toeval ; ik heb daar niet voor gekozen. Niemand heeft ervoor gekozen om Vlaming, Waal of Chinees te zijn. Maar ik ben altijd fier geweest op de resultaten van de Vlaamse cultuur. Nu word ik beschaamd mezelf Vlaming te noemen omwille van  het risico verward te worden met de pseudo-fascistische ondertoon die steeds meer te voelen is in onze samenleving, en die iedere dag opnieuw onbeschaamd uitgepakt wordt in de lezersbrieven van de kranten en hun websites.

Of gaat het misschien maar om een  peletonnetje steeds dezelfde bekrompen propagandisten ? Het ongeluk is dat ze met hun giftige pen een steeds groter deel van de bevolking meesleuren omdat de meeste mensen nooit nadenken en alles geloven wat ze lezen. De sfeer wordt steeds dieper vergiftigd en verbitterd.

Maar, beste lezers : wanneer twee honden vechten om een been ... het ontwaken zou wel eens zeer hard kunnen worden !

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Ik heb mij laten wijsmaken dat een van de kwaadaardigste wensen in China is : may you live in interesting times.

Ik wens al onze nationalisten en regionalisten in dezelfde sfeer : mogen jullie leven onder Flaams bestuur. Zij die echt geloven dat het beter wordt vieren hun feestdag op 28 december.