Crematie

Ik heb een pak respect voor monseigneur Léonard, een van de weinige bisschoppen in ons land die niet direct plooien voor politiek correcte standpunten en die nog durven zeggen waar het op staat. Een hele verademing na zijn wollige voorganger. Ik houd wel van stoorzenders.

Maar soms vraag ik me af op welke planeet de monseigneur leeft. Naar het schijnt heeft hij nu gezegd dat een begrafenismis voor een christen te verkiezen is boven een crematie.

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130405_00531178&word=aartsbisschop+schoffeert+gelovigen.

OK, hij is niet de enige die dat denkt.

Maar als "hoofd" van de Roomse kerk in onze gewesten, die niet eens meer in staat is om stervenden de laatste sacramenten toe te dienen  en /of een begrafenismis te organiseren bij gebrek aan priesters, en die de overledenen met een gebedsdienst naar graf of oven stuurt, had hij beter toch twee maal nagedacht vooraleer te spreken.

Met een stemmige en deugddoende begrafenismis had zijn club een duidelijk "competitive advantage". Dat is nu grotendeels verdwenen.

In ieder geval, christen of niet, ik duik de oven in.

4 comments:

Anonymous said...

nog even wachten hé!!!!!!!!!!

Rudolf said...

Paul,

ik denk dat Mgr. Leonard het hier eigenlijk had over ‘liever begraven’ dan ‘cremeren’ omdat het natuurlijk veel zinvoller is om de overleden persoon nog in het midden te hebben bij de uitvaartdienst dan alleen de overgebleven asse waarin nog maar moeilijk de persoon te herkennen valt.

En… bij een tekort aan gewijde voorgangers is het nodig dat leken gevormd en gemandateerd worden om het laatste wat de Kerk voor iemand kan doen (= iemand op een christelijke manier uitgeleide doen uit dit leven en aan ons Heer toevertrouwen) dat dat - door de voorganger die priester of leek kan zijn - op een gedragen manier en inhoudelijk rijk en troostvol voor de nabestaanden gebeurt.

Zelfs al zouden we nog voldoende gewijd personeel hebben dan nog zou een gebedsdienst te verkiezen zijn omwille van de aanwezigen die meestal niets meer snappen van het heilig gebeuren in een eucharistieviering. (ik heb het meegemaakt dat bij de communie de heilige hostie werd aangenomen en gewoon in de zak werd gestoken)

Voor diegenen, die om welke reden ook, liever wensen gecremeerd te worden kan dit nog steeds na de kerkelijke uitvaartdienst, toch!

nota:
en, i.v.m. het artikel, zoals gewoonlijk reporters doen - omdat zij er ook niet veel meer van kennen - citeren zij waarschijnlijk fout en schrijven ze over dingen die niet bij mekaar horen.

Of zie ik het verkeerd? Rudolf

Pablo Carpintero said...

Rudolf,

ik begrijp en respecteer je standpunt perfect.

Maar wanneer mijn uur komt en de enige optie is begeleiding door een gevormde leek dan denk ik nu, in de huidige omstandigheden, zou kiezen om zonder bijstand te vertrekken.

Maar ja, je weet ik ben een specialleke nietwaar ... en de wereld evolueert te snel voor mij om nog echt te kunnen volgen.

Pablo Carpintero said...

Ik moet even de diplomaat uithangen om te antwoorden op bepaalde schimmige dreigingen.

Ik hoop dat mijn familie mijn wens zal respecteren om mijn stoffelijk overschot te laten cremeren.

Een voornaamste drijfveer is dat de "eeuwige" grafrust, voor mij een bijna "heilig" principe, toch nergens gerespecteerd wordt noch gerespecteerd kan worden.

Met mijn beenderen zullen ze later niet moeten rommelen.