Syrië

"Vandaag is het de nationale actiedag van Syrië 1212 dat geld inzamelt voor hulp aan de door de oorlog getroffen bevolking in Syrië."

Lees : http://www.knack.be/opinie/columns/eddy-eerdekens/syrie-1212-wij-wensen-u-veel-succes/opinie-4000287626540.htm.

Indien ik een gewone, doordeweekse Syrische Jan met de tulband was zou ik waarschijnlijk smachten naar hulp van buitenaf. En toch zal ik, Belgische Jan met de pet, niets doen. Ik vind Syrië een brug te ver. Het houdt nooit op ; militaire interventie is een recept voor een nog grotere politieke en humanitaire catastrofe ; geldelijke hulp leidt naar meer en dodelijker wapens.

Het is een vreselijke conclusie, maar : neem  als buitenstander nooit een positie in bij familieruzies. Laat hen hun eigen boontjes doppen.

2 comments:

Pablo Carpintero said...

U voelt zich machteloos tegenover de klimaatverandering, corrupte bankiers en de individualisering van de westerse maatschappij? Kan zijn. Maar kijk, hier is een topschandaal waar u wel iets aan kunt doen, ook al is het een complexe oorlog met honderden hoeken en kanten aan.

Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1622125/2013/04/26/3-eurocent-gegeven-aan-12-12-proficiat.dhtml.

Nu kan ik ECHT niet meer mee. Ik voel me even machteloos in Syrïe als bij die andere vernoemde problemen. Wat kan IK in Syrië echt helpen veranderen zelfs indien ik er mijn laatste euro aan zou besteden ?

Anonymous said...

De "media" op hun "best" ; ze draaien weer op topsnelheid. Zoals gewoonlijk impact maar geen diepgang.